ELEGANTIE WAREGEM 2019

Elegantierit Waregem 2019.

Zondag 23 juni, voor de negende keer op rij werden we door het stadsbestuur Waregem uitgenodigd om een koetsentocht te organiseren. Dit jaar wilden we het aantal terug beperken tot 30 mooie aanspanningen. Uiteindelijk waren er 29 aanspanningen en 3 stadskoetsen. Een mooi uitgestipelde elegantie rit met s'avonds een voorstelling op de markt voor een publieksjury.
Ook dit jaar waren de weergoden waren ons goed gezind, s’morgens was de zon al bij de eerst aangekomen menners van de partij en zo vertrokken de eerste menners om 10u. Er was een vrije start voor een bewegwijzerde tocht door Waregemse regio.
Door een springwedstrijd op de terreinen van Bloso was het vertrek verplaatst via de stallingen naar de Hazewindstraat. Via de Kasteeldreef Baron Cassier kwamen we op de Nokeredorpstraat.
Om zo na een uurtje rijden een eerste stop met een aperitiefje. Dit jaar werd deze gehouden op de parking van het Handelshuis. Na een natje met wat geknabbel vertrokken ze weer en onderweg nuttigen ze het meegekregen lunchpakket.
Het is geen snelheidswedstrijd tegen tijd zoals tijdens een wedstrijd dus kon er vollop genoten worden van het landschap en de doortochten op de talrijke privé domeinen, de vierkantshoeve van de familie Vandevyvere Jean en daarna het Kasteeldomein familie Jean Vandevyvere, waarvoor nogmaals dank aan deze families. Aangekomen in het park Baron Cassier was het tijd voor een koffie met lekker gebak, er was veel zon, dus zocht iedereen zoveel mogelijk een schaduwplaatsje op. De organisatie had zeker voldoende water voorzien en heel wat volk kwamen de koetsen en de paarden bekijken. Na de rustpauze en koffie, werden alle paarden en koetsen klaar gezet op nummer voor de presentatie.
Op het plein voor de kerk staat het publiek ons op te wachten iets minder of vorige jaren, maar de presentatie werd dan ook een half uurtje vroeger gehouden vanwege de warme dag en na enkele koetsen was er dan toch voldoende volk als publieksjury. Elke aanspanning wordt aangekondigd en een uitleg van koets en paard wordt op professionele wijze aan de menigte medegedeeld door Joseph De Faudeur.
Daarna rustig naar het vertrekpunt van deze morgen. Als alles terug opgeborgen was konden we genieten van een aperitief en daarna aanschuiven aan het buffet voor een lekker voorgerecht en aansluitend een warm avondmaal. Dit was terug een aangename dag om nooit te vergeten.
Ook onze nieuwe huisfotograaf was tijdens de tocht aanwezig en tegen dat de meeste menners thuis waren stonden de eerste reeks foto’s al op facebook. Bedankt Gino.

Op naar volgend jaar juni 2020.