Recreatieve rit "Moederdag"- Spierre Helkijn 14 mei 2023

Wat moet je doen als organisatie om je leden te plezieren en te verenigen? Ieder jaar hetzelfde programma herhalen of creatief zijn of een iets van beide?

Bij Phaeton is het dit jaar iets van beide, als een paal boven water staan Elegantie Waregem (18 juni) en Manor Goes Classic (eerste weekend september). Doch dit laatste ook weer eens iets......? Wait and see! Voor ons voorjaarsprogramma, dit jaar geen paasrit, maar een gokje met een rit op moederdag, en ja, het was de moeite waard.

Met de vrees na een voorjaar met vele regendagen, ook in de aanlopende week, werden toch een 22-tal aanspanningen verwacht in Helkijn bij Valerie en Gerard Leijten-De Weer. Het ochtengrijs en de koude morgen deden ons het ergste verwachten, maar bij het vertrek kwam de zon vanachter de wolken piepen om ons een eerste zonnige lentedag aan te bieden, dit alleen kon de pret niet bederven.

Paard(en) of pony(s) ingespannen, klaar voor vertrek, en daar gingen we dan, elk op zijn eigen tempo op het zonder fout uitgepijld tracé. En wat voor een, na 500m de eerste onverharde wegen onder de wielen. De paden waren nog niet helemaal opgedroogd maar dit kon de pret niet bederven. Slalommend rond de plassen heen, al over de glooiïngen genietend van de zon gekombineerd met een zéér frisse wind, de jas kon jammergenoeg niet af.

Over de trammezaate, de oude spoorwegbedding waar een perfect gemaaid rijpad was naast het fietspad en enkel toffe lusjes, aankomen in Sint-Denijs op de parking van de ijshoeve waar de oud-scouts vader De Weer zijn zelfgemaakte en zeer smaakvolle soep warm hield boven een zelf gemaakt houtvuur. Met een broodje erbij werd de honger gestild.
Terug op pad, waar een kudde herten menig paard wat argwanend maakte, maar iedereen passeerde zonder kleerscheuren om via het jaagpad van het kanaal Kortrijk-Bossuit, in Bossuit aan te komen. Enkele straten door het dorpje, via het Kasteel van Bossuit en tal van landelijke wegen terug in Sint-Denijs aangekomen waar Gerard een lusje gepland had naar beneden om dan weer de heuvel op langsheen de kerk richting Helkijn te rijden.

Het uitspannen kon beginnen, samenkomen op het binnenplein van de hoeve om een drankje en het lekkers van de food truck met Portugese specialiteiten te genieten. Na een accordeondeuntje van de oud scouts, kregen alle moeders nog een bloementje aangeboden als waardering om erbij te zijn op moederdag. Een Portugees dessert, de befaamde pasta de nata en eens nippen van een Portugees drankje, was het tijd om huiswaarts te keren.

Voorbereiding , organisatie , sfeer , weer , Proficiat en dank aan team Leijten – De Weer, hopelijk komen we nog eens in deze prachtige men-streek, ....